11.20.2014

Neil Strauss. Mäng

Viimase postituse kuupäev näitab halastamatult, et ma pole mitu kuud siia blogisse sattunud. See aga ei tähenda, et ma raamatuid lugenud ei oleks, lihtsalt pole leidnud seda õiget hetke (olgem ausad, viitsimist), et emotsioonid ja arvamused loetud raamatute kohta siia kirja panna. Aga alustan siis oma võla heastamist.

Vahepeal oli harukordne situatsioon, kus mul raamatukogust ei olnud ühtegi teost laenatud. Otsisin siis lugemist enda isiklikust raamaturiiulist ja näppu sattus abikaasa soovitusel Neil Straussi „Mäng“. Tegemist ei ole sugugi uue raamatuga, eesti keeles välja antud 2009. aastal, aga mul polnud selle teose olemasolust aimugi. Härra reklaamis teost igati positiivselt ning nii ma seda lugema sattusin.

Tegemist on tõestisündinud looga, kus autor Neil Strauss jutustab ühe tavalise nohiku (ehk enda) muutumisest sõnaosavaks, teravmeelseks, huvitavaks ja naistele vastupandamatuks meheks hüüdnimega Style. Mees satub netis ühte foorumisse, kus jagatakse nõuandeid, kuidas naisi lantida ning tänu sellele foorumile Neili ümbersünd toimubki. Neili teekond võrgutamiskunstis saab alguse Mystery käe all, kes jagab talle õpetussõnu, kuidas ligitõmbav välja paista, isegi kui sa ei ole ilus mees. Samuti on Mysteryl kindel süsteem selle kohta, kuidas naisi võrgutada – kuidas neile läheneda, seejärel tähelepanu tõmmata, huvi tekitada ning lõpuks ka voodisse saada. Võrgutamine on täiesti läbimõeldud, strateegiline tegevus, võib öelda ka mäng, kus on omad reeglid. Style saavutab edu ning tutvub peale Mystery õpetuste ka teiste lantimiskunstnike teooriatega, kujundandes lõpuks välja oma lähenemise. Style on edukas nii naiste kui meeste seas, sebides ära nt Britney Spearsi, samuti tekib talle suur järgijate ja austajate kogukond. Loomulikult ei kulge ka lantimiskunstnike omavahelised suhted sujuvalt, kuna tegemist on äriga – igaühe eesmärk on võimalikult palju järgijaid leida, raha teenida ning väita, et just nende õpetus on õige. Samuti hakkab mees aru saama, et selline lähenemine suhetele on kunstlik, naistesse suhtutakse kui objekti ning sel viisil ei leia tõelist armastust. Seikluste käigus satub mees kokku neiuga, kes talle kohe meeldib, kuid kelle peal tema nipid ja nõksud ei mõju – tõeline väljakutse lantimiskunstnikule.

Tegemist on täitsa hariva raamatuga. Oma isiklikest kogemustest lähtuvalt pole ma kunagi mõelnud, et minu peal kasutatatakse mingeid stateegiaid. Uue inimesega tutvudes käitun loomulikult ja instinktiivselt, ma ei ürita ise keegi teine olla, ega eelda, et ka teine pool seda teeb ja mingeid taktikaid kasutab. Seega oli päris huvitav lugeda, mis võtteid mehed naiste ärarääkimiseks kasutavad. Samuti on raamat päris naljakas, kohati oli üsna humoorikaid olukordi. Ning veider on see, et kuigi tegemist on täiesti seksistliku raamatuga (ma ei ole feminist muidu), kus naist koheldakse kui objekti, ei häirinud see mind üldse. Pigem mõtlesin ma lugedes paralleelselt sellele, kuidas mind on üritatud ära sebida. Meeslugejatel on aga nt võimalus enda tegevust teoses toodud teooriatega võrrrelda. Mõtlemapanev oli ka see, et tegelikult need suured lantimiskunstnikud, kes oma õpetusi jagasid, olid ise ebakindlad, düsfunktsionaalseid suhteid viljelevad tüübid. Nad võisid ju edukalt üheöösuhteid luua, aga enamus neist ei suutnud pikemaajalistesse suhetesse sattuda ja/või neid hoida. Seega enda isiku huvitavamaks tegemine ja justkui kõigile meeldimine oli enda ego upitamine ja puudujääkide kompenseerimine. Aga püüd keegi teine olla ei saagi suure õnneni viia, lõpuks tuleb siiski rahul olla sellega, kes sa oled. Nagu öeldakse, kui armastad end ise, siis armastavad sind ka teised.  

„Mäng“ ei ole revolutsiooniline ja maailma muutev teos, vähemalt mitte minu jaoks. Muidugi sain ma sealt kasulikku infot, nt ma pole kunagi mõelnud sellele, et on olemas spetsiaalsed nn koolkonnad, kes võtavad võrgutamiskunsti kui teadust ning igaühel on sellele oma lähenemine. Minu jaoks oli tegemist meelelahutusliku, humoorika ja hariva raamatuga, millel tegelikult oli täiesti tüüpiline happy end. Aga see ei tähenda, et ma seda ei soovitaks. Kui otsite mõnusat ajaviidet, siis miks mitte mõni tunnike selle raamatuga veeta. Igal lugejal tekivad kindlasti omad seosed ja mõtted lähtuvalt oma kogemustest.


1 comments:

Martin A. said...

Tervist!
Kas Teil oleks mulle laenata/müüa raamatut "Mäng"?
Olen otsinud igalt poolt aga ei ole leidnud

Post a Comment